Varför du måste vara lite delulu för att lyckas som kreativ person


Har du någonsin haft en idé som du kände kunde förändra ditt liv – men som du inte vågade satsa på? Kanske tänkte du "Vem skulle bry sig?" eller "Jag är inte tillräckligt bra."

Låt mig säga det rakt ut: du måste vara lite delusional (eller som vi säger på svenska, aningen verklighetsfrånvänd) för att lyckas som kreativ person. Det betyder att du fortsätter skapa, fortsätter tro på din idé – även när ingen annan verkar bry sig.

Min egen resa av kreativt tvivel

Jag har alltid vetat att jag vill arbeta med digital marknadsföring för kulturutövare, men ändå har den där gnagande rösten i bakhuvudet ifrågasatt mig:

"Är jag ens bra nog?"
"Kommer någon verkligen att köpa det jag skapar?"
"Vad om det bara är slöseri med tid?"

Det tog mig lång tid att inse att tvivel är en del av processen. Särskilt om du försöker skapa något eget.

Skapandet är en inre kamp – men du måste fortsätta

Att skapa något från grunden, vare sig det är en digital produkt, en bok, en kurs eller en tjänst, är som att simma i mörker. Du vet inte om du kommer att nå fram till land. Men om du inte simmar? Då vet du garanterat att du aldrig kommer fram.

Och det är här illusionen av framgång kommer in.

Många av oss väntar på bekräftelse. Vi vill att en stor aktör inom branschen ska upptäcka oss. Att en influencer ska dela vår produkt. Att någon ska säga: "Det här är riktigt bra – kör!"

Men vet du vad? Den där bekräftelsen kommer ofta först efter att du har bevisat för dig själv att du kan.

Skapa först – oroa dig sen

Jag har sett det om och om igen, både i mitt eget arbete och hos andra kreatörer:

  • De som startar en Instagram-kanal och skapar content konsekvent, trots att ingen gillar eller kommenterar, är de som plötsligt ”slår igenom” efter månader av slit.
  • De som lanserar sin första digitala produkt utan att veta om någon ens kommer köpa, men som sedan säljer slut när rätt person hittar den.
  • De som börjar erbjuda sina tjänster innan de ”känner sig redo” – och får sina första kunder just för att de vågade.

Så låt mig upprepa det viktigaste:
Var lite delulu.

Skapa trots att du är rädd.
Publicera trots att ingen lajkar.
Sälj trots att ingen har köpt än.

För det är så du bygger momentum. Och en dag – när du minst anar det – kommer någon att upptäcka det du har gjort och tänka:

"Wow. Det här är precis vad jag letat efter."

Och då, min vän, då har du vunnit.

video preview

background

Subscribe to Det nya sättet att jobba med kultur.